شنتیا عشق زندگی

چهارشنبه سوری

1389/12/25 9:35
نویسنده : مامان الهام
1,501 بازدید
اشتراک گذاری

مامان جون دیروز چهار شنبه سوری بود  با مادانا و خاله ندا رفتی تو حیاط یکم بازی کردی تمام بچه کوچو لوهای ساختمونم بودند یه آبشارم مادانا روشن کرد که با تعجب نگاه میکردی مامانی این روز یکی از سنت های ما ایرانیاست که بخاطر شگون آتش از روش می پریم و تمام غصه هامون و مشکلاتمونو به آتش میدیم .

ولی امید مامان دوست ندارم بزرگ شدی با ترقه و نارنجک این سنتو بجا بیاری چهارشنبه سوری برای شگون آتش نه بازی با نارنجک (آفرین پسر حرف گوش کن مامان)تشویق

مامانی داستان چهارشنبه سوری رو برات میذارم

1-    شگون آتش در میان ایرانیان: امروزه در جشن چهارشنبه سوری آتش روشن می‌کنند که این موضوع شاید به منظور گریزاندن سرما و فراخوانی گرما باشد. و شاید دلیل آن به خاطر شگون آتش در خاطر ایرانیان، و پایان زمستان باشد.

 

2-   داستان ضحاک و کاوه: ایرانیان بعد از اینکه مطلع شدند کاوه بر ضحاک پیروز شده و فریدون بر تخت شاهی نشسته است، آتش افروختند تا به همدیگر این پیروزی را اطلاع دهند و جشن گرفتند. درواقع شاید بیانگر پایان دوران تاریک ضحاک است.

 

3-   گذر سیاوش از آتش: بر پایه‌ی گواه‌هایی که در گنجینه‌ی تاریخ و سینه‌ی مردمان برجای مانده است، سیاوش در روز چهارشنبه‌ی پایان سال، کشته شده است. روزی که ما از آن با نام چهارشنبه‌ سوری یاد می‌کنیم و هرساله آن را گرامی‌ می‌داریم. از لحاظ استوره شناسی، پریدن از روی آتش را می‌توان به گذر سیاوش از آتش، برای اثبات بی گناهی‌اش نسبت داد. در دوران باستان و حتی بعد از آن در بسیاری از تمدن‌ها ، گذر از آتش برای اثبات بی‌گناهی انجام می‌شده است. بنابراین محتمل است که بتوان چهارشنبه سوری را با استوره سیاوش نزدیک دانست.

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (6)

مامان فرشته
29 اسفند 89 19:00
بر ما سالی گذشت بر زمین گردشی و روزگار را حکایتی امید که آن کهنه رفته باشد به نکویی و این تازه بیاید به شادی سال نو مبارک
سودابه
2 فروردین 90 1:38
امیدوارم سال نو برایتان سال بسیار خوبی باشد /سال نو مبارک
مامان فرشته
6 فروردین 90 13:49
سلام الهام جون خیلی خوش گذشته ها رفتی حاجی حاجی مکه ههههههههه ان شاا... همیشه به خوشی و شادی
مامان زهرا نازنازی
14 فروردین 90 4:26
سال نو مبارک


مرسي عزيزم سال نو شما هم مبارك آرزو ميكنم سال خيلي خوبي داشته باشي
مامان فرشته
20 فروردین 90 12:50
سلام گلم به به چه عجب تشریف آوردین برات خصوصی گذاشتم رمزو عزیزم برو قسمت آخرین نظرات رو چک کن
مامان آوا
23 فروردین 90 15:06
سلام دوست جونم من همچنان منتظر مطالب جدیدم